TRYPTOFAN

Tryptofan należy do aminokwasów egzogennych tzn.niezbędnych, czyli związków, które nie są wytwarzane samoistnie w organizmie dlatego muszą być do niego dostarczane wraz z dietą.  Tryptofan jest konieczny do produkcji białek, enzymów oraz tkanki mięśniowej. Reguluje pracę całego organizmu poprzez zaangażowanie w istotne dla utrzymania homeostazy procesy przemian, jakie zachodzą w ciele człowieka. Odgrywa niezwykle istotną rolę w prawidłowym funkcjonowanie układu nerwowego, a jego niedobory powodują do nieprawidłowości w pracy systemu nerwowego,  spadek energii, gorsze samopoczuca, a nawet depresję.

Tryptofan pełni wiele ważnych dla organizmu funkcji, takich jak:

  • wpływ na pracę układu nerwowego, regulacja poziomu neuroprzekaźników: noradrenaliny, dopaminy i β-endorfiny,
  • udział w tworzeniu serotoniny, tzw. hormonu szczęścia,
  • udział w tworzeniu melatoniny – hormonu odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowego rytmu dobowego organizmu,
  • udział w tworzeniu kinureiny – chemicznego filtra UV produkowanego w gałce ocznej,
  • udział w syntezie rodopsyny – światłoczułego barwnika, który umożliwia widzenie po zmroku,
  • udział w biosyntezie witaminy B3 (niacyny,witaminy PP),
  • regulacja nastroju oraz zmniejszenie napięcia i nadpobudliwości,
  • regulacja przemiany materii i metabolizmu węglowodanów,
  • poprawa odporności,
  • udział w procesie rozmnażania,
  • wpływ na laktację.

 

Tryptofan a depresja

Tryptofan w mózgu zostaje przekształcony do neuroprzekaźnika serotoniny zywanego „hormonem szczęścia”. Brak odpowiedniej ilości tryptofanu prowadzi do niedoborów serotoniny w organizmie, czego efektem jest spadek nastroju, stany lękowe, agresja, bezsenność, zwiększoną wrażliwością na ból, a w ostateczności zaburzenia depresyjne. Serotonina wpływa również za zachowania impulsywne, potrzeby seksualne i regulowanie apetytu.

 

Objawy niedoboru tryptofanu:

  • bezsenność,
  • wahania nastroju,
  • uczcie lęku,
  • depresja,
  • skłonności do przejadania się i przygnębienie.

 

Objawy nadmiaru tryptofanu:

Objawami niedoboru może być:

  • senność,
  • uczucie suchości w ustach,
  • ból głowy,
  • nudności i i wymioty.

 

Źródła tryptofanu w pożywieniu:

Produktami bogatymi w tryptofan są produkty białkowe takie jak jak chude mięsa, ryby, jajka, twaróg, mleko, żółty i biały ser, produkty sojowe, pestki dyni. Duże ilości tryptofanu znajdują się również w roślinach strączkowych, w szpinaku oraz owocach, takich jak anans czy banany.

Spożywanie produktów żywnościowych zawierających tryptofan nie ma bezpośredniego przełożenia na stężenie serotoniny w organizmie, gdyż ilość tryptofanu w stosunku do innych aminokwasów jest zbyt niska, aby dobrze wchłonął się przez barierę krew – mózg. Tryptofan z żywności przegrywa więc konkurencję o wchłanianie z innymi aminokwasami. Dlatego to suplementacja wpływa najbardziej na wzrost poziomu tryptofanu i jego metabolitów w mózgu, niwelując przy tym stany depresyjne.

 

Suplemetacja tryptofanem:

Suplementy zawierające tryptofan:

Tryptofan 500mg, 250 kapsułek Lymeherbs – produkt dostępny tutaj

Neurobiane 60 kapsułek PiLeJe – produkt dostępny tutaj

 

Przeciwwskazania:

Suplementacji L-tryptofanem nie powinny stosować również osoby cierpiące na:

  • sklerodermię,
  • rzadkoskurcz,
  • hipoglikemię,
  • nowotwory,
  • zażywające hormony sterydowe,
  • przyjmujące antykoncepcję hormonalną.

Ponadto kobiety w ciąży i karmiące również nie powinne uzupełniać diety suplementami L-tryprofanu.